Aage Holm Danielsen : "Onkel Aage" - Morbror til Alice -

----- 1927 til 1953 -----!

Læs om: Aages barndom --- Aages ungdom --- Aage i perioden 1909-1926 ------ Se: Aages liv i Årstal med Kildeangivelser

Den 10. April 1927 blev Otto konfirmeret i Hellerup Kirke og allerede den 24. April var der atter konfirmation i familien, dennegang for niecen Alice i Holmens Kirke.

Få år efter var det imidlertid en sørgelig begivenhed, som i 1930 skulle samle familien. Aages ældre søster Johanne døde døde den 24. Januar, som 56 1/2 år gammel, og blev begravet i familiegravstedet på Garnisons Kirkegård (det er senere blevet sløjfet).

I 1931 afsluttede niecen Alice sin skolegang med en studentereksamen. Og familien har givetvis også været samlet for at fejre dette. Man mødtes i hvert fald regelmæssigt både hos den gamle mor og bedstemor, Mathilde, som af børnebørnene kaldtes Besa, hos Aage og Rosa og hos Anna og Ernest. Måske også hos Astrid, men hun havde nu ikke meget plads i sin lille lejlighed i Sjællandsgade 17, hvor hun siden 1922 boede med sine to døtre. Dog sagde hendes mor: "Der er såmænd så hyggeligt i Astrids lille fattige hjem".

Den 23. April 1936 døde Aages mor som næsten 89-årig. Hun blev begravet den 29. April på familiegravstedet på Garnisons Kirkegård på Østerbro i København.

I sommeren 1936 deltog Otto i sommerlegene i Berlin i en sejlbåd med et team fra Hellerup Sejlklub og mon ikke også Aage og Rosa har fulgt levende med i forberedelser og konkurrence, selvom der ikke blev hjembragt nogen medalje.

Året efter blev niecen Gudrun gift. Det skete på Rådhuset og det vides ikke, om der blev holdt nogen særlig fest i den anledning.

Rosa og Otto Danielsen

Så kom krigen og det var jo hårde år for alle. 1943 var derimod et godt år. Den 22. Januar blev Otto viet i Hellerup Kirke til Elsa Schultz. Aage og Elsas far var vidner og dagen sluttede med en festlig banket på Hellerup Parkhotel med en masse inviterede. På invitationen stod, at man bad gæsterne afgive smør-mærker (måske også brød- og sukkermærker, evt. også kaffemærker, men det er mere uvist, for det var vist ikke muligt at købe kaffe, så "mokka'en" efter middagen har nok været erstatningskaffe)(fra niece Alices senere optegnelser).

Bageste række fra venstre: Rosa, Bankdirektør Schultz (Elsas far), Elsa og Otto, Fru Schultz (Elsas mor), Aage, ?, Osmund Bjarnesen (Rosas bror), ?, Yelva Danielsen og nogle ikke navngivne.
Forreste række fra venstre: ?, Elsa brors kæreste, Elsas bror Herbert, Alice Holtet og en del ikke navngivne personer.

Ved Elsa og Otto Danielsens bryllup

Bageste række ikke navngivne personer.
Forreste række fra venstre: ?, måske Onkel Ernest Westrup, ?, Harvey Hjortholt, ?, ?, ?, Gudrun Hjortholt og nogle ikke navngivne personer.

Ved Elsa og Otto Danielsens bryllup

Efter krigen fulgte nogle år med både glædelige og sørgelige begivenheder. Barnebarnet Claus blev født (datoen kendes ikke pt). Søster Yelva døde den 6. August 1947 og blev begravet på familiegravstedet på Garnisons Kirkegård på Østerbro i København. Niece Alice blev gift den 27. Februar 1948 og nedkom den 27. August samme år med datteren Anne-Birgitte. Mon ikke fotografierne af Aage og Rosa i deres hjem på Jomsborgvej stammer fra denne periode:

Aage Danielsen i hjemmet på Jomsborgvej 27 ... Rosa Danielsen i hjemmet på Jomsborgvej 27

Den 18. Oktober 1950 fødte Alice endnu en datter, Marie-Louise. Den 14. April 1951 døde Aages søster Anna. Og den 13. December 1952 fyldte den yngste søster Astrid 75 år og det blev fejret hjemme hos Alice og Asmus, hvor man også tog det obligatoriske gruppebillede af festdeltagerne:

Familiefoto fra Astrid Holtets 75-års-dag

Året efter døde den knap 80-årige Aage den 25. April 1953 på Bispebjerg Hospital. Også hans urne blev nedsat i familiegravstedet på Garnisons Kirkegård efter bisættelsen på Mariebjerg Krematorium den 28. April.

Aage og Rosas gravsten
----- Flere fotos fra familiegravstedet -----

----- Flere fotos af Annas familie 1 ----- Flere fotos af Annas familie 2 ----- Flere fotos af Annas familie 3 ----- Flere fotos af Annas familie 4 -----

HISTORIERNE