OLE SALVESEN

- 1734 - 1734 -

Søn af Alices Tip4-oldeforældre Salve Olufsen og Mette Andersdatter

Bror til Alices Tip3-oldefar Ole Salvesen (1740-1800)

Samt bror til: Anders Salvesen (1729-????), Ber(e)the Salvesdatter (1731-????), Ellen Marie Salvesdatter (1735-????), Rebecca Salvesdatter (1738-????), Christian Salvesen (1743-???? ) og Rebecca Maria Salvesdatter (1746-1773

Den idag kendte LINIE er:
Oluf ??? og ??? (Tip5-oldeforældre til Alice)
Salve Olufsen og Mette Andersdatter (Tip4-oldeforældre til Alice)
Ole Salvesen og Anna Sophia Andersdatter (Tip3-oldeforælde til Alice)
Christian Olsen og Catharina Elisabeth Wikström (Tip2-oldeforældre til Alice)
Ole Christian Olsen og Dorthe Maria Birch (Tipoldeforældre til Alice)
Oline Christiane Olsen og Jens Peter Bek Holm (Oldeforældre til Alice)
Henriette Mathilde Holm og Otto Ferdinand Danielsen (Bedsteforældre til Alice)
Astrid Camilla Augusta Danielsen og Jens Christian Christensen Holtet (Forældre til Alice)

Ole Salvesen var født i 1734 - sandsynligvis i slutningen af Marts - som søn af Salve Olufsen (Olsen) og Mette Andersdatter.

Forældrene var antagelig blevet gift omkring 5 år før Oles fødsel, eller lige omkring 1729, hvor deres først kendte barn Anders var født. Vielsen er ikke fundet i Holmens kirkebog, hvortil ellers personalet ved Holmens Faste Stok hørte.

Ved Oles fødsel var hans far netop ansat ved Holmen, hvor han var "Bøsseskiøtter" ved 2. Compagni. Forældrene boede da i Rosengaden, som var en gammel gade fra Christian den IV's tid. Den gik dengang fra Rigensgade til Adelgade. Den østlige del af gaden udgjorde en del af Nyboder, men forsvandt i 1869.

Ole blev døbt i Holmens Kirke den 2. April 1734 og som faddere havde hans far valgt "Gudmann Arwesen, Tømmermand, Torsten Pedersen, Matros, Niels Jeppesen, Matros, Anna Gudmann Arwesens Tømmermands Kone i Rosengaden, Anna Jacobsdatter i Bagerensgade (?)"

Det er muligt, at Gudman Arwesens kone Anna var i familie med Salve Olufsen, fra andre kilder ved vi nemlig, at hun hed Anna Olufsdatter, så hun kan muligvis have været en faster til Ole. En sådan familieforbindelse kunne også forklare, at Gudman Arwesen og Anna samt en datter ligeledes var faddere til Salve Olufsens næste børn.

Ved Oles ældre bror Anders' dåb i 1729 var iøvrigt blandt fadderne en Catharina Maria Ollufsdatter og Anna Maria Ollufs, som muligvis også var familie til Salve Olufsen. Forbindelsen til de andre faddere kendes ikke.

Det er først meget senere, at vi træffer på aldersangivelser i forbindelse med Oles forældre. Men hvis oplysningerne ved deres død er korrekte, må Salve Olufsen være født omkring 1685 og Mette Andersdatter omkring 1699-1700. De har i så fald været omkring henholdsvis 49 og 34-35 år gamle ved Oles fødsel.

Ole var forældrenes tredie barn og den anden søn efter storebroren Anders, som nu ville have været knap 5 år gammel, og storesøsteren Berethe, som ville have været omkring 2 1/2 år gammel. Det vides dog ikke, om disse søskende havde overlevet den spæde barndom, da vi ikke kender andet til deres liv end lige dåben.

Ole blev naturligvis opkaldt efter sin farfar, Salve Olufsens far, som jo må havde heddet Oluf eller Ole. Hans "efternavn" kendes ikke.

Ole nåede ikke selv at leve særligt længe, allerede i slutningen af April måned 1734 døde han og blev begravet på Skibskirkegården den 27. i denne måned. I kirkebogen for Holmens Kirke er hans død indført således: "Salve Olufsen, Bøsseskiøtter af 2. Comp., Søn Oluf, 12 Dage gammel, fra Rosengaden".

HISTORIER
ÅRSTAL

STEDER
TING